Základy pro tvorbu efektivní landing page pro účinnou reklamu (konverzi zákazníků)
13. 9. 2021
Co je landing page
- Landing page je stránka, na kterou vede reklama a která má za úkol zaujmout a "zpracovat" či zpravidla přímo zkonvertovat potenciálního zákazníka na platícího zákazníka
- Může to být speciálně vytvořená stránka pro konkrétní kampaň/reklamu (např. stránka s novou kolekcí), nebo již existující stránka Vašeho webu/e-Shopu, na kterou směřujete reklamu (např. detail produktu, přehled kategorie apod.)
Jak přemýšlet o landing page
Úlohou landing page je "velké finále" Vašeho snažení získat zákazníka prostřednictvím reklamy. Zpracování landing page rozhodujícím způsobem ovlivňuje celkovou efektivnost reklamy.
Požadavky na landing page
- Měla by být na první pohled konzistentní s reklamou/kampaní, která přivádí návštěvníka na stránku
- např. pokud návštěvník reaguje na reklamu na minerální vodu, měla by i landing page v prvé řadě být o minerální vodě a nezačínat např. nabídkou všech potravin, plošným oznámením o změně otevírací doby, kterou jste zapli napříč webem, příležitosti 25letého výročí firmy apod.
- Měla by zaujmout - měla by mít jasné, nekomplikované sdělení
- Měla by podporovat kupní rozhodnutí - počítejte, že až 90 % našeho kupního rozhodování tvoří rozpytlování obav nikoli zjišťování předností nabídky
- Pro podporu kupního rozhodnutí neváhejte využít:
- rozptylování obav (např. garance vrácení do 30 dnů, snadné ovládání, vysoká odolnost, pojištění apod.)
- budování důvěryhodnosti (např. 92% zákazníků jsou spokojeni, 25 let historie, mezi zákazníky jsou i mistři v oboru)
- nabídnutí pomoci s rozhodnutím (tam, kde je to vhodné)
- Pro podporu kupního rozhodnutí neváhejte využít:
- Měla by mít jasnou akci - kup si / prohlédni si / porovnej si / zavolej / zarezervuj si
- Landing page samozřejmě může mít více jak jednu akci či odkaz, důležité však je, nerozptylovat a neodvádět zákazníkovu pozornost od Vašeho hlavního cíle/akce na stránce
Nejčastější chyby
Nekonzistentní sdělení s reklamou
- Nekonzistentnost reklamy s landing page a případně i se slovy/oborem bývá nejčastěší chybou
- Plánujte proto obsah reklamy a stránky dohromady a hlavně jej nezapomeňte optimalizovat současně - tedy pokud změníte obsah reklamy, udělejte odpovídající změnu také na lading page
Zahlcení informacemi
- Počítejte, že zákazníci nečtou, ale spíše "scanují a loví" očima zajímavá sdělení (nadpisy a obrázky)
- Pokud chcete nabídnout více textu k přečtení, musíte je nejprve dostatečně zaujmout a přesvědčit, že Váš text stojí za přečtení.
- Platí přitom "všeho s mírou" a "méně je více". Příliš textu zákazníka odradí, nebo rozptýlí.
- Jak poznat optimální rozsah - zkuste se na chvilku vžít do role Vašeho zákazníka a podívat se na reklamní sdělení, která zaujala Vás a jejich landing pages. Následně se podívejte na reklamy a obsah, který nabízí Vaše konkurence. Získáte tak přehled, s čím se setká Váš potenciální zákazník, jakým způsobem danou službu či produkt nabízí konkurence, v čem se můžete odlišit a jaké Vaše přidané hodnoty vypíchnout nebo neopomenout.
- Přemýšlejte také o zvoleném médiu a situaci, při které chcete potenciálního zákazníka oslovit
- U kampaní na sociálních sítích počítejte s tím, že tam uživatelé tráví většinou volný čas a na spoustu odborného textu nemusí mít zrovna náladu
- Podobné to bude u reklamy vložené do sledování videií
- U kampaní na odborných portálech s danou tématikou si můžete dovolit očekávat již větší zájem o odborný text
- Podobné je to i u kontextové reklamy - pokud zákazník hledá to, co inzerujete, je většinou snažší ho přesvědčit, aby se začetl, než pokud začínáte s osvětou nového téma/produktu, kde potřebujete teprve vzbudit zájem.
Zapomenutí nabídnutí jasné akce
- Naučte se používat odkazy. Nekomplikujte potenciálnímu zákazníkovi cestu k Vašemu produktu textem "Naši nabídku minerálních vod si najdete v katalogu v části nápoje".
- Dejte na stránku jasné sdělení např. "Kupte si minerální vodu" s odkazem pro vložení do košíku nebo do detailu Vašeho produktu.
Nevyhodnocování a neoptimalizování
- Landing page většinou nevytvoříte správně "na první dobrou". I pro zkušeného experta je nezbytné ověřovat výsledky z reálného používání a není to jednorázový proces
- Je nezbytné vyhodnocovat úspěšnost reklamy i chování uživatelů na landing page a oboje optimalizovat pro maxilmalizaci efektivnosti
Co Vám přinese dobrá landing page
- Správným zpracováním bude landing page lépe konvertovat
- Dobře zpracovaná landing page bude mít lepší výsledky a lépe zhodnotí prostředky vložené do reklamy
- Zlepšíte si relevantnost reklamy
- Relevantnost landing page k reklamě a klíčovým slovům zejména v PPC systému Google Ads Vám zjednodušeně zlevní její cenu (díky vyšší kvalitě, nebudete muset konkurovat tolik cenou) nebo Vám umožní zobrazit se častěji na cílová klíčová slova
- Relevantnost reklamy zajistíte zpravidla již výše zmíněnou konzistentností obsahu landing page s reklamou a klíčovými slovy/oborem, na které reklamu cílíte
- Využijte vhodnou volbu obsahu, tj. správných klíčových slov na landing page, která by měla korespondovat s klíčovými slovy použitými přímo v textu reklamy (tzn. zákazník uvidí na stránce, to co mu bylo nabídnuto reklamou a ideálně co hledal). Z hlediska optimalizace stránky by se měla klíčová slova v textu landing page použít přirozeně vícekrát (v nadpisech, běžně v textu, zvýrazněných frázích, v akcích apod.). Použitím v nadpisech a zvýraznění dáte tomuto obsahu, zjednodušeně řečeno, věší váhu z pohledu vyhledávačů (Google či Seznamu).
- Příklad: Pokud je Vaším cílem prodej minerální vody, mělo by se klíčové slovo "minerální voda" objevit na Vaší landing page přirozeně vícekrát jak v textech, tak nadpisech.
- V nadpisu tak například neuvedete "Nabídka našich produktů", ale spíše "Nabídka našich minerálních vod"
- Ideální je, pokud se Vám podaří v obsahu stránky použít taková slova, která souvisí s vyhledávacími dotazy potenciálních zákazníků na dané téma (tedy např. vidíte-li, že reklama funguje dobře na slovo "minerálka", není od věci použít i toto synonymum)
13. 9. 2021