Kontaktujte nás

+420 774 811 123

Sečtěte a zaokrouhlete (21.4 + 40.9) *

Nacházíte se zde: Úvod O systému Blog Marketing SEO bez obalu

SEO bez obalu

Získejte základní představu o SEO. Co nutně potřebujete vědět, čemu se potřebujete vyhnout a co má smysl dělat.

SEO je nesmírně složitá oblast. Je to tvrdý, nákladný a neustále se stupňující konkurenční boj různých webů o přední pozice na různá slova. SEO je smysluplné dělat buď komplexně, protože jste si předem zanalyzovali, že se konkrétně vašemu projektu vyplatí, nebo peníze raději vynaložit efektivnějším způsobem.

Největší problém SEO je jeho mylné vnímání.

Co není SEO

O SEO je nejčastěji zažitá mylná představa "být nahoře v Google" a že lze snadno zapnout/nastavit.

  • SEO neznamená být obecně "nahoře", ale cílit na slova a fráze, která jsou schopná přivádět zákazníky
  • SEO není technikálie, není to věc, která se zapíná, je to mix techniky, tvorby obsahu, marketingu a je to kontinuální činnost.
  • SEO rozhodně není snadno dostupný a levný zdroj návštěvnosti (vyjma okrajových, nekonkurenčních slov).

Mylný pohled na SEO většinou vyvolává zklamání majitelů webů, kteří zainvestují nemalé částky do prvních krůčků a až následně zjistí, jak náročná je cesta k získání skutečných výsledků.

Být nahoře znamená vytlačit konkurenci z dané pozice na dané slovo/frázi, která takovou pozici dlouhodobě buduje, má nainvestováno do jednotlivých slov/frází desítky/stovky tisíc korun, a Vy ji svým úsilím, chcete o tuto pozici připravit.

Protože Google představuje více než 90% vyhledávání v ČR, budeme dále psát o Google, ale přístup a doporučení platí pro většinu vyhledávačů.

Co je SEO

  • SEO (Search Engine Optimization) - je optimalizace webu pro vyhledávače s cílem předběhnout konkurenční weby na taková vyhledávaná slova a fráze, která jsou schopná přivést platící zákazníky (či jiný prospěch pro majitele webu).
  • SEO je marketingová činnost jako každá jiná, má své významné náklady a musí se vyplatit, aby dávala smysl.
  • SEO je technicky, obsahově, a hlavně časově náročnou činností, která nemá zaručené výsledky, protože se jedná o neustálý boj o přední pozice s konkurenčními weby, které již tuto pozici obsadily, nebo které o přední pozici usilují, stejně jako Vy.

SEO je třeba dělat cíleně, usilovně a dlouhodobě, nebo na něj neplýtvat prostředky a volit jiné kanály, jak získávat potenciální zákazníky webu. Zejména v začátcích se mnohem více vyplatí PPC reklama jako rychlý a efektivní nástroj, jak se dostat na oči potenciálním zákazníkům a fakticky výše než v organických výsledcích, s velmi přesnou kontrolou nad rozpočtem.

Indexace vs. pozice

Se SEO souvisí pojmy indexace a pozice (ranking), které se často zaměňují.

  • Indexace znamená, že Google Váš web vidí, má jej svým robotem prozkoumaný a zná jednotlivé stránky i s jejich obsahy. 
  • Pozice (ranking) představuje, jak vysoko Vaši stránku Google zobrazí mezi konkurenčními weby na konkrétní dotaz uživatele (klíčové slovo/frázi). Na každé slovo je přitom pozice jiná. Tzn. neplatí, že mám obecně optimalizovaný web a zabírám všechny přední příčky.

Indexaci ovlivňuje technická stránka webu a jeho obsah. Pozici ovlivňuje porovnání webu vůči konkurenci na dané klíčové slovo/frázi v algoritmech vyhledávače.

Co ovlivňuje pozici

Při stanovení pozice na konkrétní klíčové slovo/frázi Google vyhodnotí:

  1. Kdo je uživatel, který dané slovo/frázi hledá (každý uživatel získá svůj personalizovaný výsledek)
  2. jak je Váš web pro něj zajímavý/užitečný
  3. stejně tak vyhodnotí konkurenční weby
  4. a výsledky seřadí dle pořadí, které Google považuje za nejlepší
  5. jedná-li se o konkurenční slova a fráze, pak před tyto výsledky umístí PPC reklamu a případně mapu, a další snippety.

Vždy se jedná o pozici na konkrétní slovo či frázi, pro konkrétního uživatele.

Pozici ovlivňuje řada faktorů. Zjednodušeně jsou to:

  • Kvalita webu = relevantnost a zajímavost Vašeho obsahu a jeho technické zpracování (rychlost a správnost zobrazení, dostupnost a další).
  • Odkazový profil Vašeho webu = jaké jiné kvalitní weby odkazují="doporučují" Váš web.
  • Uživatelská zkušenost = jak se chovají uživatelé z konkrétních výsledků na Vašem webu v porovnání na webech Vaší konkurence (kolik času stráví na webu, kolik projdou stránek, atd.).

O přední pozice je veden tvrdý konkurenční boj. V první řadě počítejte, že zpravidla se na prvním místě zobrazuje placená reklama (PPC) a i zde probíhá přetlačování se o přední příčky. Jen v ČR zadavatelé v roce 2022 využili internetovou reklamu v objemu 56,8 miliard korun.

Tzn. snaha být na prvním místě znamená vytlačení konkurence z dané pozice, která se jí jen tak nevzdá. Bez většího úsilí, než jakou dali konkurenti, nemáte šanci přední pozici získat.

Co nedělat

  • Nepodnikejte samostatné dílčí kroky v SEO bez ucelené koncepce. Je to plýtvání penězi a energií s mizivým výsledkem.
  • Nežeňte se po nejkonkurenčnějších slovech = tedy do nejtvrdšího boje.
  • Neparalyzujte se maximalizováním konkrétních tech. parametrů na XY%, protože jednotlivé parametry nemají samostatně natolik významný vliv, aby Vám zajistily přední pozici (můžete si ověřit na reálných předních pozicích Vašich konkurenčních webech).

Co dělat

SEO lze dělat správně, pokud si dopředu necháte zanalyzovat potenciál a připravit smysluplnou strategii (pokud se nechcete naučit SEO dělat sami, což je ale na jednom webu velmi složité).

  • Odhadněte kolik vyděláte na jednom zákazníkovi - podle toho si rozmyslete, kolik se Vám vyplatí zaplatit za získání zákazníka a kolik zákazníků dokážete obsloužit.
  • Nechte si zpracovat analýzu - specialista na SEO/SEM prověří stav zaindexování webu, technické SEO metriky a zpracuje SEO analýzu.
  • Vyplatí se začít od placené reklamy v podobě PPC, kde si otestujete potenciál toho být na předním místě na konkrétní slova. Získáte tím první platící zákazníky a odhady, kolik můžete konkrétními slovy díky SEO vydělat.
  • Spočítejte si ekonomiku této marketingové činnosti (kolik za ni vynaložíte a kolik se Vám vrátí).
  • Zkuste najít díru na trhu či konkurencí opomíjenou příležitost. Tedy obor / produkt / službu, kde je nízká konkurence, protože velcí hráči o něj nemají zájem, případně jej neobjevili či ho neřeší.

Máte-li zájem o komplexní spolupráci v SEO, kontaktujte nás.

Zpět na přehled

Nahoru